Działalność nierejestrowa - w pigułce

Utworzone przez Dominika Bednarska, Zmodyfikowano dnia śr, 10 Lip o 3:37 PO POŁUDNIU wg Emilia Kowal

Jeżeli myślisz o działalności nierejestrowej na start, najwygodniej będzie skorzystać z oferty przygotowanej specjalnie dla Użytkowników naszej platformy, czyli Inkubator TakeDrop: 


https://inkubator.takedrop.pl/

Dzięki Inkubatorowi możesz prowadzić sklep bez konieczności zakładania firmy - wszystkie formalności (sprawy związane z ZUSem, księgowością, rozliczaniem i Urzędem Skarbowym) spoczywają na nas. Nie musisz się niczym martwić.


Większość osób zaczyna przygodę z e-commerce właśnie od działalności nierejestrowej.

 

Jest to bardzo dobra okazja do przetestowania swojego pomysłu na biznes bez większych zobowiązań formalnych i finansowych. Możesz spróbować swoich sił, pozyskać klientów, zrozumieć rynek, a wszystko to bez konieczności zakładania firmy od razu. To także sposób na zminimalizowanie ryzyka, które często towarzyszy nowym przedsięwzięciom. 


Dodatkowo, działalność nierejestrowa pozwala na szybkie rozpoczęcie sprzedaży, co jest kluczowe w świecie e-commerce. Nie musisz czekać na załatwienie formalności - wystarczy znaleźć produkt, skonfigurować swój sklep i ruszyć do działania.


____________________________________________________________________



Od 1 lipca 2024 roku limit przychodu, do którego można prowadzić działalność nierejestrową, wynosi 3 225,00 zł przychodu brutto/miesięcznie (czyli 75% minimalnego wynagrodzenia brutto na umowie o pracę).



Przychód - czyli wartość uzyskana ze sprzedaży towarów i usług (suma wartości zamówień złożonych w Twoim sklepie)

Osobno liczony jest dochód, który stanowi różnicę między przychodem a poniesionymi przez Ciebie kosztami.



Najważniejsze informacje dotyczące sprzedaży w ramach działalności nierejestrowej:


1. Brak wymogu kasy fiskalnej.


Jednak na wyraźną prośbę klienta jesteś zobowiązany/a do wystawienia rachunku lub faktury bez VAT. Taki dokument powinien zawierać m.in.: datę wystawienia i numer dokumentu (można numerować kolejno, zaczynając od 1), imiona i nazwiska sprzedającego i nabywcy, nazwy i ilość sprzedanych towarów/usług, ich ceny jednostkowe i sumę należności.


UWAGA: kasa fiskalna będzie wymagana w sytuacji, gdy w poprzednim roku Twój obrót przekroczył 20 000 zł.


2. Działalności tej nie trzeba rejestrować w CEIDG. Należy jednak prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży np. w Excelu (na podstawie art. 109 ust. 1 ustawy o VAT) i zapisywać w niej sprzedaż za dany dzień. Wpisy za dany dzień powinny być dokonywane nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym (czyli po sprzedaniu towaru następnego dnia nie możesz wpisywać sprzedaży z dnia poprzedniego). Bezpłatne wzory takiej ewidencji dostępne są w Internecie.


3. Nawiązując do poprzedniego punktu, należy pamiętać, że również w tym przypadku możliwe są kontrole różnych organów państwowych (tak jak w normalnej firmie), dlatego też prowadzenie ewidencji jest bardzo ważne.


4. Nie trzeba płacić składek ZUS. 


5. Nie trzeba co miesiąc składać deklaracji podatkowych do urzędu skarbowego. 


6. Koszty uzyskania przychodów w ramach swojej działalności rozliczasz na koniec roku fiskalnego, w zeznaniu rocznym PIT-36 (według skali podatkowej). W deklaracji jest dodatkowa rubryka "Działalność nierejestrowana", w której wykazujesz przychody, koszty, dochód. 


Koszty te powinny być jednak udokumentowane, dlatego pamiętaj o tym, by występować po dokumenty sprzedaży (faktury imienne, rachunki lub umowy kupna-sprzedaży) i je przechowywać.


*W razie jakichkolwiek wątpliwości czy niejasności możesz zwrócić się do dowolnego biura rachunkowego, które za dodatkową, drobną opłatą uzupełni za Ciebie deklarację.


7. Nie trzeba płacić podatku VAT - chyba że w poprzednim roku podatkowym wartość Twoich sprzedaży (netto) przekroczyła 200 000 zł przychodu lub handlujesz towarami wymienionymi w załączniku nr 12 Ustawy o VAT (jak np. elektronika, części motoryzacyjne).


8. Aby móc prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowej, w ciągu 60 miesięcy wstecz nie można mieć historii zarejestrowanej firmy. W innym przypadku musisz zarejestrować swoją działalność w CEIDG (a więc uzyskać NIP i REGON). 


Są dwa wyjątki, w których punkt ten nie ma zastosowania: 

- jeśli masz zarejestrowaną firmę, ale jej działalność w ostatnich 5 latach była zawieszona (jest to traktowane jako jej niewykonywanie);

- lub w tym czasie zarejestrowałeś/aś ją za granicą. 


9. Nie można zatrudniać pracowników czy prowadzić działalności nierejestrowej ze wspólnikami. Nie przysługuje Ci też możliwość otrzymania dofinansowania od państwa na rozwój firmy. 



Połączenie pracy na etacie z działalnością nierejestrową - czy jest możliwe?


Jak najbardziej! Jest to możliwe niezależnie od tego jaką umowę posiadasz (o pracę, o dzieło, umowa zlecenie). Więcej na ten temat przeczytasz w artykule:

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-polaczenie-pracy-na-etacie-z-dzialalnoscia-nierejestrowana


*Jedynie jeśli świadczysz usługi w ramach kontraktu B2B - te dwie formy wykluczają się wzajemnie, ponieważ tutaj musisz już posiadać firmę.


____________________________________________________________________


Jeśli przekroczysz limit 3 225,00 zł brutto przychodu/miesięcznie - wymagane jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w CEIDG maksymalnie w ciągu 7 dni. Można tego dokonać przez internet – szczegóły znajdziesz na stronie rządowej.


Przed podjęciem decyzji o tym, jaką formę działalności wybrać warto jednak skonsultować to z księgowością, która będzie mogła Ci doradzić w zależności od Twoich oczekiwać i potrzeb. 


Z chwilą założenia działalności staniesz się zobowiązany/a do:


- comiesięcznych deklaracji podatkowych składanych w urzędzie skarbowym;


- rejestracji w ZUS i płacenia składek*;


*jako początkującemu przedsiębiorcy może przysługiwać Ci prawo do zwolnienia ze składek. Więcej na ten temat dowiesz się ze strony ZUS: tutaj. 


- wystawiania dokumentu sprzedaży każdemu klientowi: paragonu lub faktury. 


Opcjonalnie dojdą także stałe koszty obsługi Twojej działalności przez księgowość - choć oczywiście możesz zająć się tym samodzielnie. Jednakże z uwagi na fakt częstych aktualizacji przepisów prawnych, najlepiej jest zlecić rozliczanie działalności specjalistom.




Zapoznaj się z artykułami:


- Rozliczenie dochodów z działalności nierejestrowanej


- Zwolnienie z VAT - kto może z niego skorzystać w 2023 roku?


Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowanej i rejestrowanej, czyli dokumenty potwierdzające sprzedaż







 

Czy ten artykuł był pomocny?

To wspaniale!

Dziękujemy za opinię

Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!

Dziękujemy za opinię

Daj nam znać, jak możemy ulepszyć ten artykuł!

Wybierz co najmniej jeden powód
Wymagana weryfikacja captcha.

Wysłano opinię

Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł