Analiza reklamy FB - jak to zrobić?

Utworzone przez Paweł Skrzypczyk, Zmodyfikowano dnia Wed, 31 Jan 2024 o 09:50 AM wg Dominika Bednarska

Jakich danych potrzebujemy do pełniej analizy? w menadżerze firmy wejdź w zakładkę "Zestawy reklam" kliknij na przycisk "Kolumny" -> "Dostosuj".


*Ustawienie kolumn zapisz jako domyślne lub zapisz w zakładce "kolumny", aby nie trzeba ustawiać ich za każdym razem od początku.


Przy analizie kampanii reklamowej przeanalizować należy wiele czynników. Interpretacja parametrów z analizy reklamy jest zależna od rodzaju sprzedawanego produktu i jego ceny. 


Poniżej przeanalizujemy jak oceniać wyniki kampanii na przykładzie produktu w cenie detalicznej: 79,00 PLN z dostawą, dla celu konwersja - dodanie do koszyka/zakup. Powiedzmy, że będzie to zdalnie sterowane autko. (cena hurtowa: 25 PLN brutto +dostawa 15 PLN)


CPM = Cost Per Mile = Koszt dla 1 000 wyświetleń.


Na tą wartość wpływają m.in. czynniki takie jak; data emisji reklam, grupa docelowa, format i treść reklamy, umiejscowienie (FB, Instagram), gdzie będzie wyświetlana (urządzenia mobilne, komputery), budżet, popyt/podaż.

  • <10,00 PLN - Extra, kosz wyświetlenia reklamy jest bardzo niski.
  • 10.00-15,00 PLN - Świetny wynik.
  • 15,00-25,00 PLN - Jest nieźle, reklama dociera do odpowiedniej ilości osób. 
  • 25,00-30,00 PLN - Mogło być lepiej, ale wynik nie dyskwalifikuje możliwości zarobku.
  • 30,00-35.00 PLN - Koszt dotarcia reklamy do użytkowników jest dość wysoki, należy bacznie przyglądać się wynikom rentowności.
  • >35,00 PLN - Koszt reklamy jest zbyt wysoki, pozostałe wyniki prawdopodobnie będą słabe.


O efektywności reklamy nigdy nie decydujemy analizując jedynie CPM, jednak słabe wyniki tego parametru zwykle rzutują na całą resztę. 


CPC = Cost Per Click = Koszt kliknięcia.


  • <0,40 PLN - Super! Masz szansę na bestseller!
  • 0,40-0.70 PLN - Reklama zdecydowanie jest interesująca - gwarantuje duży ruch, który może zostać przekonwertowany na dużą sprzedaż produktu. 
  • 0,70-1,00 PLN - Niezły wynik, wskazuje na dość atrakcyjną reklamę - przekuj to na sprzedaż produktu. 
  • 1,00-1,25 PLN -  Wyniki w normie, wygenerowany przez reklamę ruch jest wystarczająco wysoki i może przynieść spodziewane efekty w postaci zysków ze sprzedaży. 
  • 1,25-1,75 PLN - Należy przeanalizować opłacalność reklamy, brak większej ilości dodania do koszyka / sprzedaży jest sygnałem do wygaszenia reklamy. 
  • 1,75-2,50 PLN - Przy braku większej ilości sprzedaży należy wyłączyć reklamę. 
  • >2,50 PLN - Słaby wynik, szansa na wygenerowanie zysku jest znikoma.


Jest to najważniejszy parametr na początku analizy, który mówi nam czy produkt jest interesujący i czy reklama jest atrakcyjna. Jeżeli przyciągniemy uwagę użytkownika ten odwdzięczy się kliknięciem. Uzyskując dużą ilość kliknięć wygenerujemy ruch na naszej witrynie. Przekierujemy tam potencjalnych kupujących co otworzy przed nami szansę na sprzedaż produktu.


CTR = Conversion Rate = Współczynnik kliknięć do wyświetleń.


Czyli % wyrażona wartość ile osób, które wyświetli reklamę kliknie w nasz link i przejdzie na sklep.

*Załóżmy że nasz CPM to 16 PLN.


  • <1,50% - Słaby wynik, produkt/reklama nie są interesujące.
  • 1,50%-2,00%  - Nienajlepszy wynik.
  • 2,00%-2,50% -Jest nieźle, reklama musi wyglądać poprawnie.
  • 2,50%-3,50% - Bardzo dobrze, użytkownikom podoba się nasza reklama.
  • 3,50%-5,00% - Super, mamy szansę na dużą sprzedaż.
  • <5,00% - Rewelacja. Obok reklamy ciężko przejść obojętnie.


Kolejnymi parametrami, na które zwracamy uwagę to: 


Koszt / ilość dodania produktu do koszyka. -> Po CPC jest to 2gi bardzo ważny parametr w analizie. 


Klient przechodzący na stronę sklepu jest wstępnie zainteresowany produktem, reklama mu się podobała. Teraz wszystko zależy od tego jak profesjonalnie wygląda nasz sklep (wiarygodność/zaufanie), jak atrakcyjny będzie opis produktu, jego cena, warunki i koszt dostawy

Jeżeli na 10 kliknięć (CPC) nie będzie przynajmniej 1 dodania do koszyka, tzn. że mamy nad czym pracować. Im będzie ich więcej, tym lepiej wykonaliśmy swoją pracę.

  • <3,00 PLN - Czyżby nowy hit sprzedażowy? 
  • 3,00-5,00 PLN - Taki wynik rokuje wysoką sprzedaż.
  • 5,00-8,00 PLN - Jest nieźle. Kampania powinna przynieść zyski.
  • 8,00-10,00 PLN - Prawdopodobnie będziemy na granicy rentowności, trzeba kontrolować wyniki sprzedaży i postarać się zmniejszyć koszt dodania do koszyka (a w konsekwencji zakupu produktu)  
  • 10,00-15,00 PLN - Przy takich wartościach prawdopodobnie będziemy delikatnie pod kreską - szukamy możliwości optymalizacji. 
  • 15,00-25,00 PLN - Pojawiają się dodania do koszyka, lecz jest ich za mało aby kampania mogła przynosić zyski. Potrzeba gruntownych zmian jeżeli produkt ma wygenerować zyski
  • >25,00 PLN - Bardzo słaby wynik. Popełniono istotne błędy przy kampanii lub bezpośrednio na sklepie.


Koszt zakupu produktu: Średnio ok. 20-40% koszyków powinno zostać skonwertowanych na zakupy. Oczywiście im więcej tym lepiej! Wpływ na różnicę ma kategoria sprzedawanego produktu, jego cena itp. Jeżeli konwersja wynosi mniej niż 20% znaczy to iż klientów od zakupu powstrzymuje prawdopodobnie:  koszt dostawy / opcje dostawy / forma płatności 

  • <5,00 PLN - Super! Mamy bestseller?
  • 5,00-10,00 PLN - Bardzo dobry wynik, Wysoka stopa zwrotu.
  • 10,00-15,00 PLN - Jest dobrze. Solidny zysk. 
  • 15,00-25,00 PLN - Nieźle. Reklama daje spodziewane efekty.
  • 25,00-30,00 PLN - Na granicy rentowności, trzeba monitorować - może coś poprawić?
  • 30,00-35,00 PLN - Jesteśmy na "zero" lub na lekkim minusie, trzeba dokonać poprawek lub zastanowić się nad wyłączeniem reklamy.
  • >35,00 PLN - Słaby wynik, koniecznie trzeba dokonać zmian lub porzucić produkt.


Roas = zwrot z reklamy. (wskazuje poziom rentowności reklamy)


1 -> oznacza, że jesteśmy na "zero". Im jest wyższy, tym bardziej efektywna jest reklama.


Przejdźmy do wyników: Do naszego produktu przygotowaliśmy 5 zestawów reklam. 

(różnych kreacji graficznych)


Zestaw nr 1:  Wydaliśmy na reklamę 10 PLN. CPC czyli kliknięcie kosztuje nas ponad 3 PLN. CPM jest wysoki, w związku z tym CTR będzie słaby. Brak dodania do koszyka i zakupów. Reklama jest nieefektywna i bez potencjału na zarobek. Ze względu na bardzo słabe wyniki wyłączamy zestaw reklamowy już po wydaniu 10 PLN, by ograniczyć straty.


Zestaw nr 2:  Wydaliśmy na reklamę 15 PLN. CPC kosztuje nas 1,50 PLN. CPM i CTR są w normie. Produkt dodany do koszyka został 2 razy, ale sprzedaży brak. Reklama przynosi straty, ale wykazuje potencjał. Możemy zostawić ją na jeszcze jeden/dwa dni, w przypadku braku rentowności po tym czasie wyłączamy zestaw.


Zestaw nr 3:  Wydaliśmy na reklamę 20 PLN. CPC kosztuje nas 1,20 PLN. CPM i CTR są w normie. Produkt dodany do koszyka został 3 razy, sprzedaży mamy 1. Reklama zarabia na siebie, z niewielkim zyskiem dla nas. Budżet pozostaje bez zmian, lub zwiększamy o 10-20% i monitorujemy rentowność zestawu.


Zestaw nr 4:  Wydaliśmy na reklamę 20 PLN. CPC kosztuje nas 0,80 PLN. CPM i CTR są na bardzo dobrym poziomie. Produkt dodany do koszyka został 5 razy, sprzedaży mamy 2. Reklama zarabia na siebie i mamy zysk. Zwiększamy budżet do 25-30 PLN. 


Zestaw nr 5:  Wydaliśmy na reklamę 20 PLN. CPC kosztuje nas 0,50 PLN. CPM i CTR są wybitnie dobre. Produkt dodany do koszyka został 13 razy, sprzedaży mamy 5. Reklama jest bardzo efektywna, już po pierwszym dniu mamy fajne zyski. Mimo wszystko budżet zwiększamy stopniowo. Docelowo powinno być to 10-30% dziennie. (na samym początku gdy sumy są niewielkie % może być trochę wyższy)


Możliwych scenariuszy oczywiście jest nieskończona liczba. Zawsze będą wyglądać trochę inaczej. Ważne by kontrolować wyniki kampanii na bieżąco i odpowiednio reagować.


Pamiętaj aby po zakończeniu każdej kampanii, przeanalizować jej wyniki. Należy ocenić co zrobiliśmy dobrze, gdzie popełniony został błąd. Wyciągamy wnioski i przy kolejnych kampaniach nie popełniamy takich samych błędów, dzięki czemu zwiększamy szanse na lepsze wyniki przy następnych reklamach. 



*Jeżeli potrzebujesz pomocy z oceną kampanii i wyciągnięciem wniosków, zleć wykonanie audytu kampanii: AUDYTY KAMPANII REKLAMOWYCH

Czy ten artykuł był pomocny?

To wspaniale!

Dziękujemy za opinię

Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!

Dziękujemy za opinię

Daj nam znać, jak możemy ulepszyć ten artykuł!

Wybierz co najmniej jeden powód

Wysłano opinię

Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł